У травні 1988 року Всесвітня організація охорони здоров’я прийняла
резолюцію, в якій 1 грудня було офіційно оголошено Всесвітнім днем
боротьби зі СНІДом.
Всі так звикли до неї, що мало хто сприймає її в початковій якості - як радикальний арт-проект, що свого часу дозволив перевернути звичні уявлення про епідемію. Цей проект був спланований і блискуче реалізований групоюактивістів, а народжений він був музою американського художника Франка Мура / Frank Moore (1954-2002).
Політичні ландшафти
Американському художнику Франку Муру було призначено увійти до історії як "творцеві червоної стрічки". Саме так його згадували в некрологах, коли він помер в 2002 році в результаті лімфоми - раку, пов'язаного зі СНІДом. Треба відзначити, що до цього він жив з ВІЛ-інфекцією більше 20 років. Те, що головною справою його життя всі до цих пір вважають шматочок шовкової стрічки, може видатися досить дивним. Врешті-решт, він добився популярності саме як професійний художник - його виставки проходили в різних країнах світу, його дивні "пейзажі" - футуристичні, сюрреалістичні ландшафти мали величезний попит.
Проте в якомусь сенсі така слава закономірна. Не дивлячись на фантастичність його образів, його ніколи не можна було звинуватити у втечі від сумної дійсності. Навпаки, його мистецтво завжди було прямим віддзеркаленням його політичної діяльності, а вже нею він займався в буквальному розумінні зі шкільної лави (у школі він влаштував кампанію проти неадекватної спортивної програми). Надалі, він присвятив життя боротьбі за права гомосексуалів, охороні навколишнього середовища, а на початку 1980-х, коли американське гей-співтовариство уразила епідемія СНІДу, яка зачепила і його самого, навряд чи кого здивувало, що він зі всією пристрасністю зайнявся боротьбою з новою інфекцією.
Його картини завжди відображали його пристрасний, небайдужий погляд на світ і суспільство. Одна з найзнаменитіших його робіт - "Ніагарський водоспад" стала своєрідним символом забруднення навколишнього середовища. Тема СНІДу теж відбивалася в картинах прямо або побічно, його знаменита робота 1992 року - "Вірусна романтика" зображає букет, на якому розцвітають віруси імунодефіциту людини. Багато його робіт відверто гомоеротічні, що теж було політичною заявою, якщо врахувати його роботу в гей-русі. Як би там не було, зараз багато хто дивиться на його дійсно хороші картини, щоб відповісти на питання: "А що малював творець червоної стрічки?"
Кров не поборених
Своє "відкриття" Франк Мур зробив, працюючи в асоціації художників "Візуальний СНІД", яка об'єднала в 1980-х роках ВІЛ-позитивних людей мистецтва, і продовжує успішно діяти і понині. Захворювання наносило сильну утрату культурі - вже багато талановитих художників, музикантів і інших людей мистецтва померли від СНІДу. Активісти вирішили привернути увагу саме до цього факту, щоб хоч якось "розворушити" суспільство.
Ідея Мура була проста, і, як будь-яка геніальна думка, вона вже давно "витала в повітрі". Справа була в 1991 році, і Мур звернув увагу на те, що сусідня сім'я носила жовті стрічки - на знак надії, що їх дочка-військовослужбовець благополучно повернеться з Персидської затоки. Стрічки складалися так, що нагадували перевернену букву "V" - символ перемоги. Для природженого активіста, Франка Мура, боротьба зі СНІДом теж була війною, хай і "внутрішньою" - битвою, якій не видно кінця, а втрати все продовжуються. "Стрічка може бути метафорою і для СНІДу теж", - вирішив він.
Був вибраний червоний колір - колір крові, однієї з рідин людського тіла, в якій міститься вірус, але так само і символ "кровного братерства", і пристрасті, яка завжди рухала Муром. Художники з "Візуального СНІДу" на якийсь час залишили мольберти, зосередившись на складанні стрічок - їх робили сотні і сотні тисяч, оскільки проект потрібно було зробити популярним в найкоротші терміни.
Для нового символу підготували продуману рекламну кампанію - це і забезпечило успіх. Почалося все з розповсюдження простої листівки, що закликала: "Відріжте червону стрічку 6 сантиметрів завдовжки, потім скрутіть у верхній частині у формі переверненої "V". Використовуйте англійську шпильку, щоб прикріпити її до одягу".
Справжнє визнання проект отримав тільки під час церемонії вручення нагород "Tony Awards" в 2000 році. Всіх номінантів і учасників переконали надіти червоні стрічки. У прес-релізі проекту йшлося: "Червона стрічка (перевернене "V") стане символом нашого співчуття, підтримки і надії на майбутнє без СНІДУ. Найбільша надія, яка пов'язана з цим проектом, - це те, що до 1-го грудня, Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом, ці стрічки носитимуть у всьому світі". З тих пір стрічки стали просто частиною дрес-коду на Оскарі і подібних "тусовках". Художники добилися бажаної мети - СНІД почав, хай і неявно бути присутнім в центрі суспільної уваги. Проста стрічка порушила "обітницю мовчання" відносно епідемії.
Стрічка зроблена із 6000 червоних квіток у Лондоні.
фото: David Levene
Стрічки на всі випадки життя
З тих пір червона стрічка стала втілюватися знову і знову, з'являючись в найнесподіваніших місцях - марки із стрічкою, значки, майки, кухлі, все що завгодно. Багато хто зараз презирливо відноситься до колишнього революційного символу - дуже вже комерційним він став.
Успіх проекту "Червона стрічка" був настільки вражаючим, що багато хто вирішив зробити те ж саме, щоб привернути увагу до інших соціальних проблем. Стрічки почали множитися в неймовірній кількості. Жовта стрічка - символ боротьби з гепатитом С, рожева - боротьба з раком грудей, бузкова - проти насильства над жінками, і це тільки деякі з нескінченного списку. З'явилася і веселкова стрічка - символ боротьби за права геїв і лесбіянок, і позашлюбна дочка веселкового прапора і "СНІДівської" стрічки. Остання теж набуває нових форм. Наприклад, "перевернена" червона стрічка, що нагадує букву "V", - міжнародний символ на підтримку пошуків вакцини проти ВІЛ.
Скільки б не говорили про те, що червона стрічка як символ приїлася, необхідно визнати, що краще за Франка Мура ще ніхто нічого не придумав. Її можна зробити самостійно, вона не вимагає великих жертв, але дозволяє заявити про погляди людини, виявити солідарність з тими, хто постраждав від епідемії. Нехай навіть тільки 1 грудня. Невеликий крок, але все-таки крок, за яким можуть наслідувати й інші.
За матеріалами http://www.azh.com.ua/node/1100/648
Червона стрічка - історія одного символу
Жоден захід в області СНІДу зараз не обходиться без "червоної стрічки" - шматочка шовкової стрічки, складеної в особливий спосіб. Червона стрічка - міжнародний символ боротьби зі СНІДом, який використовують як логотип і ВООЗ, і агентства ООН і незлічена кількість добродійних фондів.Всі так звикли до неї, що мало хто сприймає її в початковій якості - як радикальний арт-проект, що свого часу дозволив перевернути звичні уявлення про епідемію. Цей проект був спланований і блискуче реалізований групоюактивістів, а народжений він був музою американського художника Франка Мура / Frank Moore (1954-2002).
Політичні ландшафти
Американському художнику Франку Муру було призначено увійти до історії як "творцеві червоної стрічки". Саме так його згадували в некрологах, коли він помер в 2002 році в результаті лімфоми - раку, пов'язаного зі СНІДом. Треба відзначити, що до цього він жив з ВІЛ-інфекцією більше 20 років. Те, що головною справою його життя всі до цих пір вважають шматочок шовкової стрічки, може видатися досить дивним. Врешті-решт, він добився популярності саме як професійний художник - його виставки проходили в різних країнах світу, його дивні "пейзажі" - футуристичні, сюрреалістичні ландшафти мали величезний попит.
Проте в якомусь сенсі така слава закономірна. Не дивлячись на фантастичність його образів, його ніколи не можна було звинуватити у втечі від сумної дійсності. Навпаки, його мистецтво завжди було прямим віддзеркаленням його політичної діяльності, а вже нею він займався в буквальному розумінні зі шкільної лави (у школі він влаштував кампанію проти неадекватної спортивної програми). Надалі, він присвятив життя боротьбі за права гомосексуалів, охороні навколишнього середовища, а на початку 1980-х, коли американське гей-співтовариство уразила епідемія СНІДу, яка зачепила і його самого, навряд чи кого здивувало, що він зі всією пристрасністю зайнявся боротьбою з новою інфекцією.
Його картини завжди відображали його пристрасний, небайдужий погляд на світ і суспільство. Одна з найзнаменитіших його робіт - "Ніагарський водоспад" стала своєрідним символом забруднення навколишнього середовища. Тема СНІДу теж відбивалася в картинах прямо або побічно, його знаменита робота 1992 року - "Вірусна романтика" зображає букет, на якому розцвітають віруси імунодефіциту людини. Багато його робіт відверто гомоеротічні, що теж було політичною заявою, якщо врахувати його роботу в гей-русі. Як би там не було, зараз багато хто дивиться на його дійсно хороші картини, щоб відповісти на питання: "А що малював творець червоної стрічки?"
Кров не поборених
Своє "відкриття" Франк Мур зробив, працюючи в асоціації художників "Візуальний СНІД", яка об'єднала в 1980-х роках ВІЛ-позитивних людей мистецтва, і продовжує успішно діяти і понині. Захворювання наносило сильну утрату культурі - вже багато талановитих художників, музикантів і інших людей мистецтва померли від СНІДу. Активісти вирішили привернути увагу саме до цього факту, щоб хоч якось "розворушити" суспільство.
Ідея Мура була проста, і, як будь-яка геніальна думка, вона вже давно "витала в повітрі". Справа була в 1991 році, і Мур звернув увагу на те, що сусідня сім'я носила жовті стрічки - на знак надії, що їх дочка-військовослужбовець благополучно повернеться з Персидської затоки. Стрічки складалися так, що нагадували перевернену букву "V" - символ перемоги. Для природженого активіста, Франка Мура, боротьба зі СНІДом теж була війною, хай і "внутрішньою" - битвою, якій не видно кінця, а втрати все продовжуються. "Стрічка може бути метафорою і для СНІДу теж", - вирішив він.
Був вибраний червоний колір - колір крові, однієї з рідин людського тіла, в якій міститься вірус, але так само і символ "кровного братерства", і пристрасті, яка завжди рухала Муром. Художники з "Візуального СНІДу" на якийсь час залишили мольберти, зосередившись на складанні стрічок - їх робили сотні і сотні тисяч, оскільки проект потрібно було зробити популярним в найкоротші терміни.
Для нового символу підготували продуману рекламну кампанію - це і забезпечило успіх. Почалося все з розповсюдження простої листівки, що закликала: "Відріжте червону стрічку 6 сантиметрів завдовжки, потім скрутіть у верхній частині у формі переверненої "V". Використовуйте англійську шпильку, щоб прикріпити її до одягу".
Справжнє визнання проект отримав тільки під час церемонії вручення нагород "Tony Awards" в 2000 році. Всіх номінантів і учасників переконали надіти червоні стрічки. У прес-релізі проекту йшлося: "Червона стрічка (перевернене "V") стане символом нашого співчуття, підтримки і надії на майбутнє без СНІДУ. Найбільша надія, яка пов'язана з цим проектом, - це те, що до 1-го грудня, Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом, ці стрічки носитимуть у всьому світі". З тих пір стрічки стали просто частиною дрес-коду на Оскарі і подібних "тусовках". Художники добилися бажаної мети - СНІД почав, хай і неявно бути присутнім в центрі суспільної уваги. Проста стрічка порушила "обітницю мовчання" відносно епідемії.
Стрічка зроблена із 6000 червоних квіток у Лондоні.
фото: David Levene
Стрічки на всі випадки життя
З тих пір червона стрічка стала втілюватися знову і знову, з'являючись в найнесподіваніших місцях - марки із стрічкою, значки, майки, кухлі, все що завгодно. Багато хто зараз презирливо відноситься до колишнього революційного символу - дуже вже комерційним він став.
Успіх проекту "Червона стрічка" був настільки вражаючим, що багато хто вирішив зробити те ж саме, щоб привернути увагу до інших соціальних проблем. Стрічки почали множитися в неймовірній кількості. Жовта стрічка - символ боротьби з гепатитом С, рожева - боротьба з раком грудей, бузкова - проти насильства над жінками, і це тільки деякі з нескінченного списку. З'явилася і веселкова стрічка - символ боротьби за права геїв і лесбіянок, і позашлюбна дочка веселкового прапора і "СНІДівської" стрічки. Остання теж набуває нових форм. Наприклад, "перевернена" червона стрічка, що нагадує букву "V", - міжнародний символ на підтримку пошуків вакцини проти ВІЛ.
Скільки б не говорили про те, що червона стрічка як символ приїлася, необхідно визнати, що краще за Франка Мура ще ніхто нічого не придумав. Її можна зробити самостійно, вона не вимагає великих жертв, але дозволяє заявити про погляди людини, виявити солідарність з тими, хто постраждав від епідемії. Нехай навіть тільки 1 грудня. Невеликий крок, але все-таки крок, за яким можуть наслідувати й інші.
За матеріалами http://www.azh.com.ua/node/1100/648
Немає коментарів:
Дописати коментар